onsdag 26 september 2007

Föreläsning 26/9: Det var bättre förr.

Idag ägde den sista föreläsningen för delmoment 1 i Litteraturvetenskap rum.
Den gick ut på att säga att all litteraturkritik var bättre förr, under inga omständigheter, faktiskt. Mycket lärorikt.

Ja, jag får ursäkta. Jag tycker så illa om folk som sitter och kollar på vad jag antecknar under föreläsningar och lektioner, men idag åkte jag själv dit, offret var en kille i 25-årsåldern som satt nedanför-framför mej.
Föreläsaren berättade om en viss Fredrik Böök (litteraturhistoriker och -kritiker).
Mitt offer nedanför uppfattar tyvärr namnet inkorrekt och antecknar istället namnet "Fredrik Bög" i sitt anteckningsblock. Föreläsningssalen ljusnade plötsligt och föreläsaren var plötsligt den mest underbara människa jag kunde föreställa mej.
Det jag beundrar hos mitt offer är sättet han skrev det på - totalt iskallt och seriöst.







Fredrik Bög?

Inga kommentarer: