onsdag 6 februari 2008

Ja, jag ger mig.

Det är med bittermandelsmak jag måste göra ett erkännande.
Enda sedan barnsben har jag ofta lagt ihop mandelmassa och marsipan som något som betydde samma sak.
Jag har inte tyckt att det var något märkligt att säga att "det är marsipan i semlor". Jag tycker inte att det skiljer så mycket smakmässigt mellan mandelmassa och marsipan. Om jag inte ätit Anthon Berg. Min tes har alltså varit att marsipan är en lite finare mandelmassa.
Igår sa jag att Robert hade marsipan i semlorna, något som han blev mycket bitter över. Förbannad.
Igårkväll uppstod ett gräl vid sov-tid om detta ämne.
Idag gick jag in på Wikipedia och kollade upp de båda söta massorna. Sist i förklaringen stod det "Marsipan är inte detsamma som mandelmassa" och "Mandelmassa är inte detsamma som marsipan". Jag tyckte att dessa båda meningar lyste lite mer än de förra och jag insåg att jag var besegrad.
Men jag HAR svårt att förstå skillnaden ändå...på något vis. Men det går väl över när jag piercar mig.


Inga kommentarer: