lördag 5 januari 2008

Leva.

Det var en mycket speciell natt inatt. Jag släckte lampan fast att jag inte var trött och började tänka. Tankarna ville aldrig ge sig och allt jag skäms över, är rädd för, älskar, vill ha, bara malde och malde i mig. Hjälplösheten inför död fick mig till slut att gråta. Det var en hemsk natt.
Jag kom att tänka på en sång jag skrev för några år sedan, självklart lämnad utan att bli klar. Den skrevs efter en likadan natt som denhär...jag tar inte mer ansvar för den, här är den bara.

"Varje natt när jag släcker alla ljus
och ögonen inte vill förstå det
När inte ens det minsta lilla brus
hörs från livets kokande smet
Då kommer Den fram till min bädd
och slingrar sig och biter i min hals
I vit lakansväv är Den klädd
- rädslan för att en dag
finns vi inte alls.

Jag vrider och vänder mig stelt
och känner en besk andedräkt
Den måste få fånga mig helt
för att sedan försvinna iväg
Men jag vet, den kommer igen
och smeker mig och biter i min hals
I vit lakansväv är den klädd
och den stannar tills den en gång
har skrämt sig mätt.

Snälla, ta mig inte nu
Inte inatt och inte här
Inte nu när allt är mörkt och månen är stolt
Snälla, ta mig inte nu
Snart så skiner solen här
och då ska du bort
när himlen formar vita kattungemoln."

Inga kommentarer: